article_header
Spóźniony lub odwołany lot, zagubiony lub zniszczony bagaż - a mocy prawa unijnego w wielu sytuacjach masz możliwość ubiegać się o odszkodowanie
Spóźniony lub odwołany lot, zagubiony lub zniszczony bagaż - a mocy prawa unijnego w wielu sytuacjac
2017-03-07 10:56:43.000000
https://blog.axa.pl/blog/bezpieczenstwo/spozniony-lub-odwolany-lot-masz-prawo-do-odszkodowania
Zespół AXA
852 284

7 marzec 2017

Spóźniony lub odwołany lot? Masz prawo do odszkodowania

Ocena: 4.88/5 (17 głosów)

Spóźniony lub odwołany lot, odmowa wejścia na pokład (np. w wyniku nadliczbowej rezerwacji) zagubiony lub zniszczony bagaż to sytuacje, które mogą spotkać każdego turystę i jednocześnie generują koszty. Jednak na mocy prawa unijnego linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia Ci pomocy, a w wielu sytuacjach masz też możliwość ubiegać się o odszkodowanie od przewoźnika. Nie ważne, czy lecisz tanimi liniami czy czarterem. Zobacz, jakie masz prawa i jakich formalności musisz dopełnić, by otrzymać rekompensatę za opóźnienie lub anulację lotu albo nieprawidłowości związane z bagażem.

Spóźniony lot – co możesz zrobić?

Unijne zasady dotyczące odpowiedzialności linii lotniczych dotyczą wszystkich lotów do i z lotnisk w UE, a także Norwegii, Islandii, Liechtensteinu (czyli krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego) oraz Szwajcarii. Ponadto dotyczą one lotów startujących z krajów trzecich, jeśli kierunkiem docelowym jest UE, EOG lub Szwajcaria, a przewoźnik pochodzi z tych krajów.

Jeżeli lot jest opóźniony ponad 2 h przy locie na dystansie do 1500 km, 3 h przy locie do 3500 km oraz 4 h przy locie powyżej 3500 km, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom na ich wniosek:

  • ciepły posiłek i napoje,
  • możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych,
  • możliwość nadania dwóch faksów, listów i e-maili.

Jeśli opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin, masz prawo do:

  • natychmiastowego zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu,
  • zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między hotelem a lotniskiem, jeśli z powodu opóźnienia pojawia się konieczność nocowania jedną lub więcej nocy (np. do następnego lotu). 

Jeśli na skutek opóźnienia do miejsca docelowego dotrzesz co najmniej 3 godziny po planowanej godzinie przylotu, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro:

  • 250 Euro – dla lotów na dystansie do 1500 km;
  • 400 Euro – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km lub powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko startu, jak i lądowania znajdują się na terenie UE;
  • 600 Euro – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km, w sytuacji gdy przynajmniej jedno z lotnisk – startu lub lądowania – znajduje się poza terenem Unii Europejskiej).

W tym celu od linii lotniczej należy pobrać dokument stwierdzający faktyczny czas opóźnienia, a potem złożyć reklamację w wymaganym terminie. Otrzymanie odszkodowania będzie niemożliwe, jeśli przewoźnik dowiedzie, że wyniknęło ono z nadzwyczajnych okoliczności np. działania siły wyższej – strajku, wybuchu wulkanu, złych warunków pogodowych.

Co w sytuacji odwołania lotu?

W przypadku odwołania lotu masz prawo do:

  • zwrotu kosztów biletu,
  • zaoferowania innego połączenia z punktem docelowym podróży,
  • posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej, jeżeli musisz oczekiwać na kolejne połączenie. 

Ponadto, jeśli zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco do odwołanego, a powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno tzn. mniej niż na 2 tygodnie przed planowanym lotem, masz prawo do odszkodowania na zasadach analogicznych do opóźnienia lotu.

Linia lotnicza ma też obowiązek udzielić Ci informacji o tym, do jakiej instytucji możesz się zwrócić po więcej informacji (dla lotów z i do Polski jest to Komisja Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego).

Zniszczenie lub zagubienie bagażu

A co w sytuacji, gdy zgubieniu lub zniszczeniu ulegnie Twój bagaż? Na mocy tzw. Konwencji Montrealskiej, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie w maksymalnej wysokości do 1131 SDR, tj. ok. 6250 zł (SDR to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa, jej kurs na dzień 17.02.17 wynosi 5,5199 zł). Istotne jest jednak dopełnienie formalności jeszcze na lotnisku.

Co należy zrobić?

  • Zgłoś się do punktu informacyjnego linii lotniczej i wypełnij formularz nieprawidłowości bagażowej tj. PIR (Property Irregularity Report) – koniecznie zachowaj kopię lub zrób dwa egzemplarze!
  • W przypadku opóźnienia bagażu od razu poproś o formularz PIR na wypadek jego zniszczenia – często się zdarza, że opóźniony bagaż wraca zniszczony.
  • Złóż reklamację do linii lotniczych w terminie:   
    • 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu
    • 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu
  • Wyceń szkodę.

Zarówno w sytuacji opóźnienia, jak i zagubienia bagażu, możesz poprosić o wypłacenie dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, tj. środków higienicznych oraz ubrań. Możesz je też kupić na własny koszt, a potem w drodze reklamacji dochodzić zwrotu oraz odszkodowania. Wydatki muszą być jednak racjonalne – nie ma co liczyć na zwrot pieniędzy za drogie perfumy czy ubrania od najlepszych projektantów.

Składając reklamację należy dokonać wyceny szkody. W przypadku np. zniszczonej walizki najczęściej linia lotnicza prosi o rachunek za zakup nowej i zwraca koszty. W sytuacji zgubienia bagażu lub zniszczenia jego zawartości najlepiej dokonać wyceny na podstawie rachunków za rzeczy, które mieliśmy w bagażu. W przeciwnym wypadku wycena będzie dokonana na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu, a to może być mniej korzystne.

Przygotowując wycenę należy jednak pamiętać, że zgodnie z regulaminami linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za cenne przedmioty przewożone w luku, takie jak laptopy, sprzęt elektroniczny, biżuteria itp. Dlatego przed odlotem lepiej upewnić się, czego w bagażu rejestrowanym lepiej nie przewozić.

Jeśli nasz bagaż był opóźniony, przy odbiorze należy go dokładnie obejrzeć i sprawdzić jego zawartość. Często bowiem okazuje się, że opóźniony bagaż wraca do nas uszkodzony. Wówczas najlepiej poprosić o pisemne potwierdzenie tego stanu rzeczy przez kuriera lub w punkcie bagażowym (w zależności od tego, jak zorganizowany był odbiór bagażu). Taki dokument należy dołączyć do reklamacji.

A co gdy masz ubezpieczenie turystyczne?

Posiadanie dodatkowego ubezpieczenia turystycznego nie wyklucza roszczeń wobec linii lotniczych – odszkodowanie można otrzymać z obu źródeł. Więcej o polisach turystycznych pisaliśmy tutaj.

Gdy linia lotnicza odmawia

Jeśli przewoźnik nie uwzględnił reklamacji możemy zgłosić skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od linii lotniczych, hoteli, biur podróży zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na www.konsument.gov.pl lub napisać na adres info@konsument.gov.pl.

Ważną instytucją odwoławczą jest także Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). Jeśli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania lub nie odpowie nam na reklamację w terminie 1 miesiąca, możemy złożyć skargę na ich decyzję do ULC.

Odzyskiwaniem odszkodowań od firm lotniczych zajmują się także wyspecjalizowane firmy prawnicze. Zanim jednak skorzystamy z ich usług, należy bardzo dokładnie zapoznać się z ich regulaminem. Zdarza się bowiem, że za swoje usługi pobierają nawet 50% wartości odszkodowania, zwłaszcza jeśli sprawa ostatecznie musi trafić do sądu. Należy zatem bardzo ostrożnie korzystać z ich usług.

Przy wyborze takiej firmy warto zwrócić uwagę na formę reprezentacji – czy wystąpi ona jako nasz pełnomocnik, czy musimy dokonać cesji wierzytelności (pierwsza opcja jest dla nas korzystniejsza); kto poniesie koszty opłat sądowych w sytuacji kierowania sprawy do sądu (firma czy my); kto będzie obarczony kosztami ewentualnej przegranej; jak w regulaminie określone jest wynagrodzenie firmy; czy poza wynagrodzeniem firma przewiduje jakieś dodatkowe prowizje.

W razie niepewności, zawsze możemy skorzystać ze wsparcia i porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i informacji o prawach konsumentów w UE - tel. 22 55 60 118, pon.- pt. w godz. 10:00 – 14:00).

Artykuł, który może Cię zainteresować