article_header
Ile razy robiliście już postanowienia noworoczne, z których nic niewyszło? Solennie obiecywaliście sobie, że od stycznia zaczniecie ćwiczyć,lepiej się
Ile razy robiliście już postanowienia noworoczne, z których nic niewyszło? Solennie obiecywaliście s
2015-12-28 10:16:48
https://blog.axa.pl/blog/finanse/postanowienia-noworoczne
Zespół AXA
852 284

28 grudzień 2015

Postanowienia noworoczne: tym razem się uda!

Ocena: 5/5 (2 głosów)

Ile razy robiliście już postanowienia noworoczne, z których nic nie wyszło? Solennie obiecywaliście sobie, że od stycznia zaczniecie ćwiczyć, lepiej się odżywiać, spędzać więcej czasu z rodziną, lepiej planować wydatki, oszczędzać, odchudzać się, rzucać palenie? Jak wynika z badań ośrodków sondażowych, co roku postanowienia noworoczne robi co drugi Polak, ale zaledwie co 20 osiąga zamierzony cel! Z nami możesz zostać jednym z nich.

Najwyżej na liście postanowień noworocznych plasują się zagadnienia związane ze zdrowiem. Jak wynika z przeprowadzonych na początku roku 2015 badań CBOS i OBOP, 42% z nas na pierwszym miejscu postawiło przejście na dietę, rzucenie palenia lub ograniczenie spożycia alkoholu. Na drugim miejscu najpopularniejsze były cele związane z sytuacją zawodową. Około jedna trzecia z nas na początku tego roku obiecała sobie zmienić pracę, awansować lub więcej zarabiać.

Najchętniej postanowienia podejmowali najmłodsi: aż 72% osób w wieku 18-24 lata coś sobie obiecało. Najbardziej wstrzemięźliwi w tym zakresie byli najstarsi: wśród osób, które skończyły 65 lat, postanowienia noworoczne zrobił zaledwie co piąty. Czyżby starsi już wiedzieli, że nie ma sensu robić postanowień, których się nie dotrzymuje? Być może, ale nie tędy droga. 

Ja idealne

Pomimo powszechnych niepowodzeń, robienie postanowień noworocznych to psychologicznie rzecz biorąc bardzo pozytywne zjawisko. – Z postanowieniem noworocznym związana jest pozytywna wizja przyszłości, chęć zmiany i rozwoju – podkreśla Edyta Zając, psycholog i trener rozwoju osobistego. Skupienie się na tym, kim chciałbym być, lub jak chcę, by wyglądało moje życie, to bardzo ważny moment wyjściowy do faktycznego wprowadzania zmian. – Myśląc o tym, aktywujemy swoje ja idealne, które może pełnić rolę wewnętrznego motywatora. To może być taki wewnętrzny głos: zobacz, może być tak pięknie – tłumaczy Edyta Zając.

I o ile tak się pewnie dzieje w przypadku tych 50% z nas, która postanowienia noworoczne w ogóle robi, coś po drodze musi iść nie tak, skoro nie udaje się tych pozytywnych wizji wcielić w życie. Z 86% tych, którzy postanowienia noworoczne robią, a co więcej, naprawdę wierzą w ich realizację, sukces osiąga tylko 20%. Chęć jest, pomysły są, ale motywacji brak. – Samo myślenie magiczne nie wystarczy, potrzebne jest także działanie – zdradza Edyta Zając. Problemem jest przeważnie brak motywacji. – Motywacja to coś, z czym mało kto potrafi się obchodzić. A są na nią sposoby – dodaje psycholog.

Wbrew temu, co się wielu z nas wydaje, motywacja to nie to intensywne, przyjemne uczucie, które dopada nas raz na jakiś czas i popycha do robienia różnych planów i postanowień. Motywacja to siła, która może wyniknąć z doświadczenia napięcia pomiędzy wizją stanu realnego, a stanu idealnego, czyli np. ja realnego i ja idealnego. Dzięki doświadczaniu dyskomfortu między tym, jak jest, a tym jak chcielibyśmy by było, można wzbudzić w sobie faktyczny zapał do zmian. Ale zmiana wymaga pracy.

Aby mieć siłę do pracy, trzeba naprawdę mocno uświadomić sobie wszystkie dobre skutki, które praca może przynieść, oraz wszystkie negatywne konsekwencje jej braku. – Jeśli nie rzucę palenia, ryzyko tego, że zachoruję na raka, jest kilkadziesiąt procent wyższe. Jeśli nie zacznę uprawiać sportu wciąż będę ospały, gruby, nie zadowolony z siebie. Kto z nas tak uczciwie i szczerze konfrontuje się z negatywnymi konsekwencjami swoich zachowań? – pyta retorycznie Edyta Zając.  

Ale to tylko jedna część zadania. Druga, ta przyjemniejsza, to wizualizowanie konkretnych pozytywów, które w moje życie wprowadzi zmiana. – Rzucę palenie, dzięki czemu z czasem poprawi się moja kondycja fizyczna, ryzyko zachorowania znacznie do statystycznego poziomu, jak u osoby niepalącej, a zaoszczędzone na papierosach pieniądze wydam na fajny, wakacyjny wyjazd. Zacznę uprawiać sport, poprawi się moja sylwetka, będę miała więcej życiowej energii i wreszcie będę dobrze czuła się w swojej skórze. To tylko przykłady, ale im konkretniej wyobrazimy sobie te dwie wersje wydarzeń, tym większa szansa na to, że wybierzemy tą lepszą – podkreśla psycholog.

Aby wzbudzić w sobie głęboką motywację, warto zastanowić się także, w jaki sposób dane postanowienie umożliwi nam realizowanie swoich prawdziwych wartości. Może za chęcią regularnych ćwiczeń stoi coś więcej niż tylko pragnienie ładnej sylwetki? Może nasze ciało domaga się, abyśmy o nie zadbali, bo to poprawi nasz komfort psychiczny? - Uświadomienie sobie prawdziwej motywacji wymaga nieraz odrobiny wysiłku, ale  warto to zrobić, bo to znacząco zwiększa szanse na sukces – mówi Edyta Zając.

Bądź jednym z 20

Postanowienia noworoczne to tak powszechny fenomen, że jego badaniem zajmują się nawet naukowcy. Ciekawe badania w tym temacie przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu w Leeds. Prof. Mark Conner pracował z ochotnikami, których łączyła chęć prowadzenia zdrowszego trybu życiu. Zostali oni podzieleni na dwie grupy – jedna miała uprawiać więcej sportu, a druga jeść mniej tłuszczu. Wewnątrz tych grup część osób próbowała realizować ten cel samodzielnie, a część działała we dwójkach. Po sześciu miesiącach badania okazało się, że ci, którzy mieli wsparcie osiągnęli znacznie lepsze efekty.

- Wsparcie to jeden z najsilniejszych czynników mobilizujących, który znacznie zwiększa szanse na powodzenie realizacji postanowień noworocznych – mówi Edyta Zając. Mogąc dzielić się swoimi pragnieniami zmiany, pozytywną wizją przyszłości, ale i trudnościami na drodze do osiągnięcia celu, łatwiej wytrwać w postanowieniu. Druga osoba staje się naszym lustrem. Odbijając się w czyichś oczach trudniej nam zrezygnować ze złożonej sobie obietnicy.

A rodzaje wsparcia mogą być różne. Wsparciem może być znajomy, który ma ten sam cel, rodzina, która pragnie dla nas wszystkiego, co najlepsze, czy społeczność internetowa i eksperci dzielący się swoją wiedzą w specjalistycznych blogach. – Takim wsparciem może być także perspektywa namacalnych nagród. Wynagradzanie siebie za wysiłek, który doprowadził nas do realizacji celu, to jeden z lepszych sposobów na wzmacnianie w sobie konstruktywnych zachowań – tłumaczy Edyta Zając.

W realizacji postanowień noworocznych istotne jest także dokładne zaplanowanie i uświadomienie sobie zasobów, które potrzebujemy wygenerować, by umożliwić sobie pracę nad zmianą. To mogą być zasoby finansowe, związane np. z koniecznością wygospodarowania środków na zakup karnetów sportowych, zasoby czasowe, związane z potrzebą wplecenia w grafik czasu na aktywność fizyczną, czy zasoby emocjonalne związane np. z koniecznością radzenia sobie z przykrymi konsekwencjami np. odstawienia papierosów.  – Rozsądne zaplanowanie zasobów jest bardzo ważne dla powodzenia całego przedsięwzięcia – podkreśla Edyta Zając.

To dlatego AXA uruchomiła kolejną akcję specjalną. Po warsztatach rozwoju inteligencji finansowej z Wojciechem Herrą, specjalnie dla czytelników blog.axa.pl, firma przygotowała materiały wspierające realizację postanowień noworocznych. Jak skorzystać z tej oferty? Zastanów się nad tym, jaką zmianę chciałbyś wprowadzić w swoim życiu. Wypełnij formularz i napisz nam o tym. Jak ta zmiana może wpłynąć na Twój budżet? Sięgnij po materiały, które przygotowane zostały specjalnie po to, by pomóc Ci wytrwać w noworocznych postanowieniach. Zostań jednym z dwudziestu!

Artykuł, który może Cię zainteresować