Biznes online – jak zacząć? Poznaj najciekawsze pomysły na udany biznes w internecie

Biznes w internecie zyskuje coraz większą popularność. Jakie są zalety prowadzenia biznesu w sieci? Jak zacząć prowadzenie firmy w internecie? Sprawdź, najciekawsze pomysły na biznes online.

Prowadzenie własnej firmy ma wiele zalet, ale wiąże się również z wieloma wyrzeczeniami. Wiele osób rezygnuje z założenia własnej działalności gospodarczej ze względu na wysokie koszty związane z wynajęciem lokalu, remontem czy zatrudnieniem pracowników. Dla osób, które mają ciekawy pomysł na biznes, ale boją się zbyt dużych inwestycji okazuje się prowadzenie firmy w sieci.

Zalety prowadzenia biznesu w sieci

Badanie przeprowadzone w 2020 roku przez CBRE i Grafton Recruitment wykazały, że aż 86 procent pracowników chciałoby pracować zdalnie, a ponad połowa  badanych uważa, że praca w domu korzystnie wpłynie na efektywność wykonywanych obowiązków. Co ciekawe, badania przeprowadzone przez Harvard Business School potwierdzają zwiększenie efektywności w przypadku wykonywania obowiązków zawodowych w trybie home office. Wiele osób szuka możliwości pracy w domowym zaciszu, ale nie zawsze pracodawcy decydują się na takie rozwiązanie. Założenie własnej działalności gospodarczej w sieci może być bardzo dobrym rozwiązaniem. Najważniejsze zalety prowadzenia własnej firmy to:

  • brak ograniczeń czasowych z wyjątkiem terminów realizacji ustalonych indywidualnie z klientami,
  • budowanie własnej marki,
  • możliwość planowania urlopu i dni wolnych według własnych potrzeb.

Dla wielu osób brak przełożonego oraz  możliwość realizacji własnych pomysłów jest największą zaletą z prowadzenia własnej firmy. Internet wpłynął na prowadzenie biznesu: możliwość dotarcia do większej liczby klientów oraz oferowanie usług na najwyższym poziomie. Prowadzenie biznesu online ma sporo zalet:

  • niższe koszty prowadzenia działalności np.brak opłat za wynajem lokalu,
  • możliwość prowadzenia firmy z domu,
  • nieograniczone możliwości dotarcia do nowych klientów,
  • stale zwiększająca się liczba klientów, 
  • swoboda działania bez ograniczeń geograficznych,
  • możliwość szybkiego dokonywania zmian w zależności od potrzeb rynku.

Biznes online – jak zacząć?

Prowadzenie biznesu w sieci to bardzo dobry sposób na realizację marzeń. Internet pozwala zarabiać na tym, co sprawia przyjemność, o czym świadczą sklepy internetowe oferujące różnego rodzaju rękodzieło czy też rosnąca popularność blogów tematycznych. Doradcy biznesowi podkreślają, że zanim podejmie się decyzję o wykupie domeny internetowej i podejmie działania marketingowe, warto zacząć od analizy rynku, czyli sprawdzić, czy na nasze produkty lub usługi jest zapotrzebowanie i z jaką konkurencją przyjdzie się nam zmierzyć. Badanie rynku ułatwia internet, a zwłaszcza media społecznościowe. Wystarczy zapytać o opinie na temat naszego pomysłu na kilku grupach na Facebooku czy forach internetowych, aby wiedzieć, czy nasz produkt zainteresuje potencjalnych klientów. Na grupach biznesowych można również otrzymać wskazówki od bardziej doświadczonych przedsiębiorców działających w sieci.

Kolejnym krokiem będzie znalezienie odpowiedniej platformy sprzedaży. Internet daje wiele możliwości sprzedaży oraz promocji usług w internecie jak:

  • strona internetowa,
  • sklep internetowy,
  • platformy sprzedażowe takie jak Allegro, Ebay,
  • profil firmowy i grupy tematyczne na Facebooku,
  • platformy ogłoszeniowe,
  • kanał w serwisie YouTube.

W niektórych przypadkach sprawdza się prowadzenie sprzedaży poprzez różne kanały marketingowe, a czasem konkretne działania kojarzące się z marką np. cotygodniowy livechat w mediach społecznościowych.

Jak zaistnieć w sieci?

Po analizie rynku i konkurencji oraz znalezienia odpowiedniej platformy sprzedaży warto pomyśleć nad kwestiami związanymi z budowaniem marki:

  • nieszablonowa i kojarząca się z produktem lub usługą, nazwa- warto jednak wiedzieć, że w przypadku takich usług jak wirtualna asystentka, doradca biznesowy czy coach najlepiej sprawdza się po prostu imię i nazwisko, 
  • strona internetowa- trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie jakiegokolwiek biznesu bez witryny internetowej, nawet jeśli działania firmy koncentrują się w mediach społecznościowych, wizytówka w internecie znacznie podnosi wiarygodność firmy, a także ułatwia dodawanie opinii przez klientów,
  • logo- znak firmowy powinien kojarzyć się nie tylko z usługą czy produktem, ale nawiązywać do wartości firmy takich jak wysoka jakość usług, innowacyjność, krótkie terminy realizacji,
  • oferta- stworzenie oferty firmowej pozwala zaprezentować nie tylko usługę, ale także odróżnić ją od konkurencji, warto podkreślić np. szeroki wybór produktów, krótkie termin realizacji, szybkość wysyłki, indywidualne projekty itp.

Prowadzenie biznesu wymaga skutecznych działań marketingowych. Internet umożliwia docieranie do odbiorców różnymi sposobami, do których należą:

  • pozycjonowanie strony internetowej- czyli działania zmierzające do zwiększenia widoczności strony w wyszukiwarkach, aby uzyskać oczekiwane efekty, zwłaszcza w przypadku dużej konkurencji najlepiej powierzyć pozycjonowanie witryny profesjonalnej agencji marketingowej,
  • prowadzenie ciekawego bloga firmowego, który umożliwia dotarcie do grupy docelowej np. młodych rodziców, właścicieli kotów, amatorów wspinaczki górskiej itp, blog należy do darmowych i bardzo skutecznych narzędzi marketingowych, ale wymaga samodyscypliny w regularnym zamieszczaniu wpisów i promowania np. w mediach społecznościowych,
  • kanał na YouTube – wciąż niedoceniana, ale bardzo skuteczna platforma do promocji produktów i usług, według badań ponad miliard godzin dziennie spędzają użytkownicy YouTube na oglądanie filmów, ta liczba robi ogromna wrażenie, a przy tym daje ogromną możliwość promowania biznesu i szukania nowych klientów, warto też pamiętać, że 65% populacji stanowią wzrokowcy, a to oznacza, że treści wizualne powoduje zwiększenie zaangażowania, co może się przekładać na zwiększone zainteresowanie produktem lub usługą.

Prowadząc biznes online warto również brać udział w szkoleniach branżowych, sympozjach, konferencjach, które pomagają rozwinąć firmę, zyskać nowe umiejętności, nawiązanie interesujących kontaktów oraz zwiększenie zainteresowania oferowanymi produktami czy usługami. 

Prowadzenie biznesu w sieci wiąże się z niższymi kosztami, ale warto pomyśleć o indywidualnie dobranej polisie na życie. Choroba, długotrwałe leczenie czy nieszczęśliwy wypadek, mogą skutecznie utrudnić prowadzenie firmy. W takich sytuacjach ubezpieczenie na życie może zapobiec poważnym problemom finansowym. Warto poszukać również polisy na życie, która dodatkowo pozwala gromadzić kapitał będący idealnym rozwiązaniem w przypadku niespodziewanych sytuacji.

Dotacje do biznesu w sieci

Prowadzenie firmy w internecie wiąże się z o wiele mniejszymi kosztami niż w przypadku stacjonarnego biznesu. Warto jednak sprawdzić jakie dofinansowanie oferują Urzędy Pracy czy Inkubatory Przedsiębiorczości. W Urzędach Pracy można uzyskać bezzwrotną dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej do 24 tys. złotych, którą można przeznaczyć na zakup sprzętu czy wydatki reklamowe np. stworzenie strony czy sklepu internetowego.

Pomysły na udany biznes w sieci

Biznes online stale się rozwija, wzrasta też sprzedaż internetowa; aż 45% Polaków robi zakupy w sieci. Osoby, które chcą prowadzić firmę w zaciszu własnego domu mają do wyboru wiele sprawdzonych sposobów:

  • sprzedaż internetowa- sklep internetowy, media społecznościowe, platformy sprzedażowe; internet daje ogromne możliwości sprzedaży np. własnoręcznie wykonywanej biżuterii, tortów na zamówienie, domowych przetworów, ciekawych ubrań niedostępnych w sklepach stacjonarnych, możliwości są nieograniczone, 
  • blog tematyczny- pisanie bloga może być nie tylko przyjemnością, sposobem na dzielenie się swoją pasją z innymi, ale również na tworzenie własnej marki i bardzo dobre zarobki, warto jednak pamiętać o grupie docelowej, odpowiedniej promocji i regularnym zamieszczaniu wpisów,
  • copywriting- tworzenie treści na strony internetowe, blogi firmowe, opisy produktów w sklepach online, rozwój internetowych biznesów zwiększa zapotrzebowanie na usługi copywriterskie, zleceniodawcy poszukują copywriterów najczęściej w serwisach ogłoszeniowych lub w grupach na Facebooku, copywriting pozwala negocjować stawki oraz warunki współpracy w zależności od umiejętności i doświadczenia,
  • prowadzenie firmowych profilu na Facebooku-  rozwój mediów społecznościowych sprawia, że coraz więcej firm internetowych i stacjonarnych promuje swoje usługi na Facebooku czy Instagramie, jednak nie każdy przedsiębiorca ma odpowiednią wiedzą i możliwości czasowe, aby regularnie zamieszczać posty, dlatego zleca prowadzenie firmowego profilu, zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi jest bardzo duże, jednak prowadzenie firmowego konta w social mediach  wymaga wiedzy marketingowej oraz doskonałej znajomości zasad promocji firm w mediach społecznościowych,
  • marketing internetowy- coraz większy rozwoju internetu wpływa na zwiększone zapotrzebowanie na marketing online, tworzenie stron i sklepów internetowych, pozycjonowanie strony, prowadzenie firmowego bloga, opieka nad profilami w mediach społecznościowych, nagrywanie filmów na Youtube, agencje marketingu internetowego  oferują kompleksowe usługi lub decydują się na wybranie specjalizacji jak np. agencje marketingu medycznego czy agencje SEO, czyli zajmujące się pozycjonowaniem stron w wyszukiwarkach, 
  • szkolenia online- prowadzenie szkoleń przez internet czy stworzenie kursu online to bardzo ciekawy pomysł na prowadzenie biznesu w sieci, a przy tym pomaga zarabiać na swojej pasji, sprzedaż szkoleń wymaga biegłości w wybranej dziedzinie np. księgowość, marketing, a także, odpowiedniej promocji kursu,
  • wirtualna asystentka, czyli wsparcie przedsiębiorców w codziennych obowiązkach np. prowadzenie profili firmy w mediach społecznościowych, zarządzanie pocztą elektroniczną, organizacją wyjazdów służbowych lub imprez integracji, obsługa klienta lub specjalizować się w konkretnej dziedzinie np. marketing internetowy, copywriting, projektowanie graficzne, wirtualne asystentki cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ są realną pomocą w codziennym prowadzeniu firmy, wirtualna asystentka powinna być obowiązkowa, systematyczna, terminowa oraz bardzo dobrze zorganizowana,
  • własny kanał na YouTube- tworzenie ciekawych i angażujących filmików jest ciekawym, a przy tym bardzo opłacalnym biznesem, zarobki najbardziej znanych youtuberów  sięgają do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie, przeszkodą może być ogromna konkurencja, a jeśli filmy są interesujące i odpowiadają na potrzeby widzów, a sam prowadzący zyska sympatię może liczyć na popularność oraz dobre zarobki,
  • tworzenie stron i sklepów internetowych- umiejętności w zakresie projektowania stron internetowych umożliwiają znalezienie zleceń, zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi stale rośnie, dotyczy to nie tylko nowych przedsiębiorców, ale również uznanych marek, które chcą zmodyfikować dotychczasową wizytówkę w internecie, tworzenie serwisów internetowych wymaga stałego poszerzania wiedzy oraz znajomości aktualnych trendów.

Pomysłów na dochodowy biznes w sieci jest znacznie więcej niż tworzenie aplikacji, własnego portalu czy katalogu firm. Prowadzenie firmy w sieci może być nie tylko sposobem na zarabianie, ale także spełnieniem marzeń i rozwoju pasji. Wszystko zależy od pomysłu, dokładnej analizie rynku i konkurencji oraz systematycznego rozwoju prowadzonej działalności.